Craft Beer – Rot op met je kaboutersnot

 

Sommige zaken in het leven hebben geen uitleg nodig. Een zonsondergang is mooier dan een berg koeienstront. Een beugeltje Grolsch maak je open op dat stille moment dat er op het bioscoopscherm staat dat je je 3d bril op moet zetten. Obama is toffer dan Trump en hipsters moeten met hun vieze tengels van (ons) bier afblijven.

Ja, weer hipsters ja, met hun stomme Craft Beer fetish. Wat is er mis met gewoon een ‘biertje’ vragen aan de barman, waarna hij een glazen container van een maat naar keuze op z’n bar zet, aan z’n hendel trekt en het vol laat lopen met goud gele vloeistof die er voor zorgt dat je even vergeet dat je een uitzichtloze baan hebt en je zo naar je lelijke huis moet waar je saaie wijf (Sorry lieverd, geintje, wij zijn een uitzondering) klaar zit om te zeuren dat je je sokken moet opruimen. Nee, dat plezier gunt de hipstergemeenschap ons niet. Wij zijn speciaal, dus wij willen geen Grolsch of Heineken. Grolsch en Heineken zijn bekend en commercieel, dus dat is vies. Zo werkt dat in hun door de Quinoa en Kombucha aangestaste hercencellen. Populair = stom en marginaal = goed. De wet van hipster (pdf). Daarom moet ik nu kiezen uit een waslijst aan bieren gebrouwen door eenmans brouwerijtjes die geen flauw idee hebben hoe dat werkt en een flesje pis hebben voorzien van een leuk printje en het verkopen als de nieuwe sensatie op het gebied van Craft Beer.

Wat is Craft Beer überhaupt. Dat weten de hipsters zelf ook niet. Gevraagd naar de definitie brabbelt opper bier hipster Steve Hindy iets over traditie, innovatie en authenticiteit. Volgens mij zijn traditie en innovatie lastig te rijmen, maar ja, wie ben ik. Ook belangrijk is dat je niet te groot bent. Zo besloegen er van woede een hoop hipsterbrillen toen iemand op het evenement The Craft Beer Revolution voorzichtig opperde dat Heineken ook best in de noemer Craft Beer kan vallen. Kan natuurlijk ook best, Heineken begon klein, is een traditioneel begrip (zeker in Nederland) en staat bekend om innovatie op het gebied van marketing en de presentatie als merk. Ze zijn echter groot en de baas van het bedrijf is heel rijk. Dat vinden hipsters stom, dus mogen ze niet bij hun club.

Ja maar is het dan lekker, dat craft beer. Neuh, tuurlijk niet. Een echte man zit niet te wachten op een biertje dat naar Kerstboom smaakt. Een echte man zit überhaupt niet te wachten op iemand die vraagt waar zijn bier naar smaakt. Dat is helemaal niet belangrijk. Bier drinken is een prehistorisch ritueel (nee niet echt, nou en). Je drinkt bier en praat over de tieten van vrouwen die nooit naar je zullen omkijken, verder niets. Je zit niet spelend met je krulsnor te nippen en te praten over de smaak, geur, afdronk en esoterische ziel van je brugse kabouter neuspulk triple hop lager.

Related posts

Leave a Comment